Groene scheepvaart mogelijk dankzij proeven in Rotterdamse haven

Dankzij experimenten in de Rotterdamse haven bestaat er nu een groene brandstof voor schepen. Het jonge bedrijf GoodFuels sloeg de handen ineen met scheepsmotorenbouwer Wärtsilä en baggerconcern Boskalis om een duurzamer alternatief te ontwikkelen voor de vuile scheepsstookolie die nu nog gangbaar is.

Schepen varen wereldwijd voornamelijk op een mix van stookolie met diesel: een vervuilende brandstof die voor veel CO2 en zwavel in de lucht zorgt. In 2014 vond baggeraar Boskalis dat het hoog tijd was om in actie te komen tegen deze extreme uitstoot. Het baggerconcern nam het initiatief voor de ontwikkeling van duurzame brandstof voor de scheepvaart.

Boskalis vraagt om duurzame brandstof

Boskalis benaderde 'renewable energy entrepreneur' Dirk Kronemeijer met de vraag of hij een duurzaam alternatief kon ontwikkelen voor de vervuilende scheepsbrandstof. Kronemeijer werkte vervolgens onder de naam GoodFuels aan een groene brandstoflijn, die onder meer geschikt is voor schepen. Als grondstof voor de brandstof worden alleen afval- en reststromen van Scandinavische bosbouw en de papier- en pulpindustrie gebruikt. Heel bewust blijft GoodFuels van palmolie af, om te voorkomen dat natuurgebieden lijden onder de productie. In 2015 startte Boskalis samen met scheepsmotorenbouwer Wärtsilä een tweejarige proef met deze brandstoffen. Ze bleken goed te werken.

Zeer duurzaam alternatief

De brandstoffen van GoodFuels blijken een zeer duurzaam alternatief voor de vervuilende stookolie. Ook kan het als toevoeging op de gangbare stookolie dienen, om de uitstoot te verminderen. Bij gebruik van GoodFuels als enige brandstof kan de CO2-reductie oplopen tot negentig procent. De zwaveluitstoot verdwijnt volledig. Verschillende grote organisaties nemen inmiddels al af bij GoodFuels, zoals de Rotterdamse baggeraar Van Oord, de kustwacht, en meerdere havenbedrijven in Amsterdam en Singapore.

Deur naar verdere ontwikkeling open

Een keerzijde? GoodFuels kost meer dan de gangbare stookolie. Omdat de marges in de transportwereld veelal klein zijn, ziet het grootste deel van de scheepvaartsector nog af van een overstap. Daarnaast zijn er nog niet voldoende groene afvalstromen om alle zeescheepvaart te voorzien van duurzame brandstof. Wél staat de deur naar verdere ontwikkelingen open. Zo zoekt GoodFuels naar manieren om op grotere schaal te kunnen leveren en benadert het bedrijf allerlei sectoren die nog geen duurzaam alternatief voor hun brandstof hebben - zoals de rail- en trucksector.

Lees meer.